Erik Leonard

Improver, Consultant & Project Manager

Oosterhout

Out of the box | Formule1 addict | Improver | Optimist | Creator of Rick,Luca,Mika,Senna,Storm✝ and Jenna

Social Media Profielen
Praktische tips voor eten met kinderen

8 praktische tips voor eten met kinderen

Heb je kinderen? Dan zal het volgende je wel bekend voorkomen: het gezeur over het avondeten.

Nu hebben wij vijf kinderen, dus vijf keer gezeur zou je zeggen? Nou dat valt best mee.
Met deze praktische tips houden wij het tafelen gezellig in een groot gezin.
Onze kinderen eten niet alles, maar ze doen wel hun best.

Hieronder onze tips:

1. Maak het jezelf niet te moeilijk
Probeer te weten wat ze echt niet lusten. Niet iedereen lust alles, en dit geldt zeker voor kinderen. Spruiten, asperges en dergelijke hebben hele typische smaken, dit op tafel zetten kan reacties opleveren. Wij kiezen er dan voor om deze gerechten alleen klaar te maken voor de personen die het lekker vinden en voor de anderen kiezen we iets anders dat eenvoudig ernaast is klaar te maken. Als ik een gerecht met spruiten maak, dan is dat voor drie personen, de overige vier eten dan bijvoorbeeld iets van pasta. Lekker makkelijk ernaast te bereiden! (Eventueel al eerder gemaakt en alleen nog opwarmen in de magnetron).

2. Maak het jezelf makkelijk, maar overdrijf niet
Elke dag frietjes of pannenkoeken? Nee, dat zeker niet.
Wij zorgen voor een gezonde mix van groenten, pasta of rijst gerechten en de “makkelijke” gerechten zoals brood(jes), pizza, frietjes en pannenkoeken of poffertjes. Dit is dan ook echt een beloning als ze de rest van de week goed gegeten hebben. Eet vandaag je bloemkool, dan eten we morgen bijvoorbeeld pizza.

3. Laat ze mee kiezen
Wij vragen de kinderen regelmatig wat ze zelf op het boodschappenlijstje willen zien. En dan wel gezond eten! Het stimuleert ze om na te denken, levert soms verrassende ideeën op en het is leuk om ze erbij te betrekken. Zelfs bij het koken willen ze dan met hun “eigen” gerecht meehelpen.

[bol_product_links block_id=”bol_559e4465254ae_selected-products” products=”9200000009897671″ name=”ErikLeonard.nl” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

4. Zorg voor kindvriendelijke smaken
Onderzoek wat je kinderen aan kruiden kunnen hebben. Wil je zelf pittig eten? Zet de Tabasco, Sambal of Chili dan apart op tafel. Zodra je kinderen ouder worden willen ze dit wellicht vanzelf ook proberen, rode pepers zijn niet echt een eerste levensbehoefte toch?

5. Maak er een uitdaging van om nieuwe gerechten te proberen
Wij hebben één hele moeilijke eter (zoek maar eens “moeilijke eter” op Google en zijn foto staat erbij), maar toch is hij soms zelf verrast dat hij nieuwe gerechten toch wel lekker vindt. Het is een enorme drempel voor hem om één hap te proberen, maar het lukt soms wel. Dit resulteert uiteraard in uitgebreide complimenten, foto’s en Facebook posts (nee serieus niet), maar we laten hem wel weten dat we trots zijn dat hij het aan heeft gedurfd. Een +1 dus!
Waak er wel voor dat het geen onderlinge wedstrijd wordt, wie het meeste heeft gegeten. Kinderen hebben snel de neiging om altijd maar beter te willen zijn dan de ander (lekker competitief ingesteld), maar dit kan een onzeker kind er juist van weerhouden volgende keer weer wat nieuws te proberen.

6. Een beetje is ook genoeg
Schep niet direct een bord erg vol, maar laat een kind zelf mee bepalen hoeveel hij/zij wil eten. Stel wel een minimum hoeveelheid vast (op één korrel rijst kan zijn inwendige machine niet draaien natuurlijk). Een beetje opeten en de “eindstreep / overwinning” halen en nog wat bij scheppen, levert meer positieve energie dan tegen een te vol bord aan zitten hikken en geen enkele hap door de keel krijgen. Kleine stapjes (hapjes) met beloning!

Researchers van de Universiteit van Southern California en Harvard hebben gevonden dat ook het succesvol bereiken van kleine stapjes een grote motivatie geeft om het einddoel te bereiken. Zelfs als de beloning klein is geeft dit een enorme inspiratie om naar hun einddoel te werken. Je hersenen produceren dopamine bij het bereiken van kleine stappen oftewel een gevoelsmatige beloning. Dit is het geheim van gemotiveerd blijven om je einddoel te bereiken.

7. Wees consequent
Ik denk “de tip” voor alles wat met kinderen en opvoeding te maken heeft: consequent zijn. Dus wat vandaag een minimum hoeveelheid groenten is, is dat morgen ook. Wat de een móet eten, moet de ander ook eten. Dit is best lastig, omdat je eigen gemoedstoestand hier ook invloed op heeft, maar probeer het in je achter hoofd te houden.

8. Ondermijn elkaars gezag niet
Twee ouder gezin? (je weet het nooit tegenwoordig), steun elkaar dan altijd in het bijzijn van de kinderen.
Ze spelen je anders uit tegen elkaar en dat verlies je (trust me). Ben je het niet eens met elkaar? Dat kan, maar bespreek dat dan apart op een later moment.

Zoek je nog wat inspiratie? Kijk dan eens hieronder:

[bol_search_form limit=”4″ block_id=”bol_559e4579ddf5d_search-form” cat_id=”8299″ cat_select=”0″ default_search=”gezond eten voor kinderen” name=”ErikLeonard.nl” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Categorie : Gezin